De eerste indrukken - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Luna Loos - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Luna Loos - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Luna

21 Augustus 2014 | Noorwegen, Bergen

Ik zit aan mijn bureau in mijn kamertje in Bergen. Voor het eerst in dagen even tijd om stil te zitten, na alle hectiek van eerste indrukken en introducties aan de universiteit. Vanuit het raam heb ik ook daadwerkelijk uitzicht op één van de zeven bergen die de stad omringen. Gelukkig is de zee ook nooit ver. Ik ben al een paar keer gaan duiken met een Noorse studentenduikclub. Het was wel even heel anders dan ik gewend ben: duiken langs een steile klif, waarbij je op 30 meterdiepte in het blauw hangt. Met 20 meter zicht, kun je onder je het einde van de wand nog steeds niet zien. De wand verdwijnt in de diepte en onder je blijft alleen een gapend gat over. Sommige mensen zouden het vliegen noemen, andere mensen omschrijven het misschien eerder als vallen…. Ik was in ieder geval erg blij met de mooie wand, die compleet begroeid was in alle kleuren van de regenboog en waar scholen vissen voorbij zoefden. Zodra je wat ondieper komt, wuiven de kelpwouden je tegemoet en kun je rustig naar de kant zwemmen….of niet, want soms staat er een best stevige stroming. Gelukkig heeft de duikclub ook een bootje.

Afgelopen dagen heb ik doorgebracht met wandelen over bergtoppen, de dieptes van de zee bekijken en….de stapel administratieve rompslomp doorwerken. Registraties op tientallen sites voor de universiteit en mijn woning, formulieren invullen, pasjes ophalen, pasjes kwijtraken, uitzoeken hoe ik op welke plek kom. Daarna volgden een andere rij vragen; hoe krijg ik internet? Waar kan ik mijn was doen? Waar kan ik boodschappen doen? (en belangrijker: in welke winkel kost een enkele paprika geen 5 euro?). Ook het inschrijven voor de vakken was nog een hele klus. Roostertechnisch waren de vakken waar ik een applicatie voor heb ingediend niet helemaal lekker op elkaar aangesloten. Gelukkig zijn de studieadviseurs hier niet alleen razendsnel, maar ook erg behulpzaam. Zo werd er, hup, even een plekje voor mij geregeld in het vak ‘’Fish Ecology’’, waar eigenlijk maar plek is voor tien masterstudenten. Dan zou ik wel een week mee moeten op een cruisetocht met een onderzoeksschip van de universiteit, bij wijze van veldwerk…of ik dat erg vond? ‘’Ach, als er dan echt geen andere oplossing is…nou, goed dan. Die week cruisen neem ik maar voor lief’’. Met als resultaat dat ik nu het leukste vakkenpakket heb dat er bestaat. Volgende week begint mijn Noorse taalcursus en op 1 september beginnen de biologie vakken. Ik ben enorm benieuwd hoe de colleges zijn, hoe het veldwerk is, en hoe studeren in het algemeen gaat aan een andere universiteit.

Ik woon in een grote studentenflat, waar erg veel internationale studenten zitten. Zo heb ik afgelopen dagen gewandeld met een groepje mensen van Finse, Zwitserse, Duitse en Nederlandse identiteit. Ik deel mijn huisje met een Braziliaanse en overal hoor je andere talen. Er is in ieder geval altijd wel gezelligheid te vinden. De Noren lijken zich nog een beetje te verstoppen, maar gelukkig heb ik via de duikclub wel contact met Noorse mensen. De eerste indruk is dat ze erg vriendelijk zijn…en wel houden van een visje of ‘’fruit de mer’’ bij het eten. Na de duik werden de propvolle netjes geleegd en alle Sint Jacobsschelpen vakkundig opengesneden. Ik voelde me dan ook een echte Noor toen ik met een paar vrienden, een vislijn en een kruimel brood op een zondagmiddag mijn eigen avondmaal bij elkaar had gevist.

Tot dusver mijn eerste indrukken. Ik denk dat ik me in dit woeste, ruige natuurland wel ga vermaken.

  • 21 Augustus 2014 - 07:44

    Jet:

    Mooi zeg die witgepuntepaarseboaslak! X

  • 21 Augustus 2014 - 14:18

    Opa En Oma:

    Dag Luna, wat een leuk bericht, en prachtige foto's. We wensen je natuurlijk een heel fijn verblijf verder, veel succes met de studie, goedkope paprika's en sterkte met die verplichte cruise!
    xxxxx, Opa en Oma

  • 22 Augustus 2014 - 13:40

    Oma Van Der Loos:

    Hoi Luna, je bent helemaal internationaal aan het worden. Prachtige foto'' Bij mij is een paprika stukken goedkoper. Fijne tijd en succes met de studie. Gr oma Van der Loos.

  • 23 Augustus 2014 - 15:06

    Marjon, Duco, Kiki, Bauke En Amke:

    Heeey Luna,
    Het klinkt alsof je het erg leuk vindt daar en dat is mooi! We wensen je nog veel plezier en succes!
    Veel Liefs van,
    Marjon, Duco, Kiki, Bauke en Amke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Noorwegen

Studeren in Bergen

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

De laatste loodjes

29 Oktober 2014

Herfst in Noorwegen

16 September 2014

Studeren en een Trollentong

24 Augustus 2014

Wandeltochten in Noorwegen

21 Augustus 2014

De eerste indrukken
Luna

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 15220

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 31 Mei 2017

Australië

05 Augustus 2014 - 22 December 2014

Noorwegen

11 Januari 2012 - 11 April 2012

Cambodja

12 Oktober 2011 - 20 December 2011

Sri Lanka

Landen bezocht: