Wandeltochten in Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Luna Loos - WaarBenJij.nu Wandeltochten in Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Luna Loos - WaarBenJij.nu

Wandeltochten in Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Luna

24 Augustus 2014 | Noorwegen, Bergen

Lieve allemaal,

Na een mooie duik op een hele mooie plek met de duikclub op donderdag, besloot ik de dagen erna maar weer eens flink te wandelen.

Vrijdag ben ik met een groepje mensen uit mijn studentenflat Løvstakken opgeklommen, één van de zeven bergen rondom de stad. Op deze berg heb ik uitzicht vanuit mijn raam en de klim start op een paar minuten lopen vanaf de flat. Het was niet puur lopen voor de lol, we hadden een doel: bosbessen en paddenstoelen verzamelen voor vanavond. Uiteindelijk was de avond een aaneenschakeling van taarten: groentetaart, bosbessentaart…en omdat we nog deeg overhadden ook maar een appeltaart en een paddestoelentaart. Lekker én heel gezellig!

Voor het weekend stond een iets intensievere wandeltocht op de planning: met vier andere mensen heb ik ’s ochtends vroeg de trein naar Voss gepakt. De dag ervoor had ik een tentje, een matje en een goede slaapzak bij elkaar geleend en natuurlijk mijn regenkleding mee (in Noorwegen weet je het maar nooit – of eigenlijk weet je het zeker. Regenbuien liggen om elke hoek). In Voss zelf hebben we een kaart gekocht en zijn we begonnen met lopen. De weersverwachting was erg pessimistisch: het hele weekend regen. Gelukkig zijn verwachtingen altijd fout en hebben we de hele zaterdag in de zon gelopen. Het moerasachtige landschap veranderde al gauw in hoge, groene bergen, vol met bosbessenstruiken, bergbloemen en de meest fantastische uitzichten. Na een tijdje hebben we op advies van de locals een ‘verborgen pad’ gevolgd, dat in plaats van naar beneden en weer omhoog gaat, op dezelfde hoogte langs de berg loopt. Dit pad is precies twee voeten breed en niet erg duidelijk te volgen, maar natuurlijk wel veel mooier….en avontuurlijker. Langzaam veranderde de groene bergen in ruige rotsen met sneeuw en na ongeveer zes uur lopen, kwamen we bij Tvinnestølen. Dit prachtige plekje, omgeven door bergtoppen en twee bergmeren werd ons kampeerplekje voor de nacht. We hadden gehoord dat er forel in de rivier zat, dus we zijn na de tentjes te hebben opgezet, enthousiast begonnen met vissen. Gelukkig hadden de twee Noorse vissers (de enige mensen die we zijn tegengekomen die dag) door dat het niet veel ging worden en hebben ze ons heel vriendelijk vier forellen gegeven. ’s Avonds begon het met regenen, maar dankzij de regenkleding, het kampvuur en onze pasta met forel en zelfgeplukte paddenstoelen was dat geen probleem. De volgende dag werden we om half 8 wakker met een zon die over de bergrand de dauwdruppels op het gras deed oplichten. Onderweg naar Lønahorgi, een berg van 1410 meter hoog, kwam langzaam de mist opzetten. Tientallen bergmeren en sneeuwvlaktes verder zaten we op de top….en ook in de spookachtige mist. Niettemin was het een hele mooie en ruige tocht. De mist werd heel dicht en veranderde bijna in regen – lang leve mijn regenkleding en waterdichte schoenen. Door regenbuien veranderen de wandelpaden in Noorwegen in kleine beekjes en stroompjes en werd alles spekglad. Glibberend en glijdend hebben we de weg naar Voss terug gevonden. Eenmaal in het dal werd alles weer fris en groen en werden we begroet door twee prachtige regenbogen. Moe maar voldaan na negen uur lopen kwamen we terug bij de trein en weer in Bergen.

• 24 Augustus 2014 - 23:19

Tantje Jet:

Hoi Luna, wat een mooie tocht! En zo gaaf dat je net als de Noren zo dicht bij de natuur staat door je eigen kostje bij elkaar te scharrelen. Wie wil er paprika's als je elke dag bosbessen kunt eten? ;-)
    Wel zwaar hoor zo'n wandeling en dan ook nog al je spullen meesjouwen voor een overnachting...respect!

• 25 Augustus 2014 - 09:38

Jet En Bart:

Heel mooi! Lijkt op de Pyreneeën vorige zomer. Verschil is natuurlijk de temperatuur.
    We zijn jaloers. Wat een fijne forellen (je komt niet thuis zonder een spinkrab).

• 25 Augustus 2014 - 11:24

Dineke:

Haai, wat heerlijk om weer zo'n leuke beschrijving van je wederwaardigheden te lezen. Fijn dat je zo heerlijk van het buitenleven geniet. Heb me direct op je lezerslijst geplaatst. Heel sveel liefs.

• 25 Augustus 2014 - 11:28

Saskia:

Lieve Luna,
    Wat een prachtige tochten heb je al gemaakt! Leuk je verhalen te lezen en je "expedities"te volgen via de foto's. Ben blij dat je er zo volop van geniet! Dikke zoen, Saskia