De laatste loodjes - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Luna Loos - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Luna Loos - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Luna

10 December 2014 | Noorwegen, Bergen

Het is nog niet eens mid-december en al mijn vakken zijn al afgerond. Vandaag heb ik mijn laatste tentamen gehad (vier uur schrijven, twaalf kantjes volgeschreven) en ik heb nu dus officieel vakantie tot en met begin februari!

Afgelopen weken waren heel erg druk met studeren, maar ik heb ondertussen natuurlijk ook nog genoten van de mooie omgeving. Ik heb veel gewandeld, gedoken en genoten van het weer – want het weer is nog steeds niet slecht. Op een heerlijk zonnige dag heb ik met een vriendin vier van de zeven bergen die rondom Bergen liggen achter elkaar beklommen. De bergtoppen zijn alle vier heel anders, maar telkens heb je aan de oostkant uitzicht over de stad en nog meer bergen en westkant uitzicht over de Noordzee en eilanden.

Het duiken wordt ook steeds mooier en mooier. Het zicht onderwater is fantastisch, op 30 meter diepte kun je nog steeds de golfjes en de zon aan het oppervlak zien. Één van de spannendste duiken was hier heel dichtbij, slechts 10 minuutjes rijden van het centrum vandaan. Daar loopt de grond meteen heel steil af de diepte in. In de winter, wanneer het donker genoeg is, komen daar diepzeevissen naar boven. Chimaera monstrosa, ‘’Havmus’’ in het Noors, leeft normaal honderden meters diep…maar tijdens deze duik kwamen we ze al tegen tussen de 20 en 30 meter. Als een spookachtige schim kwam de eerste tevoorschijn, met zijn lange staart en giftige rugvin, maar hij kwam heel dichtbij en zweefde met ons mee. Ook de tweede bleef lang bij ons liggen, was het licht van onze lampen toen zat en zoeef…schoot onder mij door weg. Prachtig! (voor foto: zie onderaan dit verslag)

Met de duisternis komen niet alleen diepzeevissen naar boven, ook het kerstgevoel komt opzetten. Op 29 november werd het Lysfest gevierd, waarbij heel Bergen zich verzameld rondom de grote vijver in het centrum met toortsen en lampjes, worden er kerstliederen gezongen, de kerstboom midden op de vijver wordt verlicht en alles werd afgesloten met vuurwerk. Het begin van de adventperiode werd aangekondigd! Ook worden er traditioneel in Bergen adventconcerten gegeven in de kerk, waar ik op de eerste adventzondag heen ben geweest. Bergen heeft nog een andere typische kersttraditie….noem het zoetsappig, noem het kinderlijk, maar Bergen is toch echt de trotse stad met de grootste gingerbreadstad van de wereld! Gingerbread lijkt een beetje op speculaas, maar in deze stad heeft het de vorm van huisjes, kastelen, rendieren, paleizen, boten en vuurtorens. De eerste sneeuw is op 1 december gevallen en de bergtoppen zijn nog steeds wit.

Echt donker is het hier nog niet en echt slecht weer heb ik eigenlijk nog niet gehad. Afgelopen dagen zijn er vrij sporadisch wat hagelbuien en ’s nachts is er onweer, maar de zon breekt regelmatig nog even door. Misschien gaat daar komende dagen wat in veranderen, want morgenochtend vlieg ik naar Tromsø en de Lofoten om te genieten van het hoge Noorden!

  • 11 December 2014 - 16:12

    Jet:

    Wat gaat de tijd toch snel; en wat heb je weer veel gezien en gedaan (naast studeren) :)
    Geniet nog maar even van het hoge donkere Noorden.
    Ik verheug me op de Kerstdagen; dan ben je net terug en kan ik al je foto's zien en verhalen horen.
    Tot snel, xxx Jet

  • 17 December 2014 - 17:10

    Opa En Oma:

    Dag Luna,
    Oma en ik hebben genoten van je reisverslagen en de foto's. Die laatste, die diepzeevis, zou ik denk ik niet graag tegenkomen. En wat heb je prachtige wandelingen gemaakt! Ja, de laatste loodjes......over een week ben je weer thuis en we verheugen ons erop je weer te zien. Dit jaar hebben we de familiemaaltijd op eerste kerstdag bij ons. De tafel is groot genoeg voor zestien man, maar de ruimte lijkt wat krap. Nou ja, als het eten maar lekker is! Dag lieverd, tot spoedig ziens en dikke xxxxx,
    Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Noorwegen

Studeren in Bergen

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

De laatste loodjes

29 Oktober 2014

Herfst in Noorwegen

16 September 2014

Studeren en een Trollentong

24 Augustus 2014

Wandeltochten in Noorwegen

21 Augustus 2014

De eerste indrukken
Luna

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 15217

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 31 Mei 2017

Australië

05 Augustus 2014 - 22 December 2014

Noorwegen

11 Januari 2012 - 11 April 2012

Cambodja

12 Oktober 2011 - 20 December 2011

Sri Lanka

Landen bezocht: