Hobart - van gruwelhuis tot villa - Reisverslag uit Hobart, Australië van Luna Loos - WaarBenJij.nu Hobart - van gruwelhuis tot villa - Reisverslag uit Hobart, Australië van Luna Loos - WaarBenJij.nu

Hobart - van gruwelhuis tot villa

Blijf op de hoogte en volg Luna

22 September 2016 | Australië, Hobart

Na ongeveer 36 uur onderweg te zijn geweest, kwam ik aan op Tasmanië. Vlak voor de landing maakte het vliegtuig een grote bocht, waardoor we een spectaculair uitzicht hadden op the “Tasmanian peninsula”. De zon scheen volop, ik had al mijn bagage nog (na mijn tas bij elke scan volledig uitgepakt te hebben, omdat er van die “vreemde duikspullen” inzaten), meteen buiten het vliegveld vlogen allerlei interessante vogels. Het perfecte begin. Tegen de tijd dat ik bij mijn huis aankwam, was de zon langzaam achter de wolken geschoven (te cliché?). Ik werd begroet door de “landlord” (de eigenaar van het huis), in iets wat misschien wel de rommeligste en vieste keuken is die ik ooit heb gezien (en dat als student). Van de etensresten in de vloer, tot de groezelige, leren banken vol scheuren. Het tafelkleedje op de eettafel was besmeurd met oranje vlekken (later leerde ik dat dit kleedje nooit werd gewassen, simpelweg omdat het compleet vastgeplakt zat aan de tafel). Het meest indrukwekkende was nog wel de stank die je tegemoet komt walmen, zodra je het huis binnenstapt. Kortom, niet echt een uitnodigende plek om te koken (of te ademen). Bij nadere inspectie hadden ook de koelkasten een interessante kleur van binnen en bleek de “fully equipped kitchen” te bestaan uit welgeteld twee lepels en één vork (voor negen mensen). Het enige schone object in de hele ruimte was het onbeschreven schoonmaakrooster. De badkamers waren misschien nog wel erger. Ik ben een bioloog, ik heb veel waardering voor allerlei soorten mooie en vreemde organismen. Waaronder paddenstoelen. Maar dan wel buiten, en bij voorkeur niet groeiend naast de douche waar ik had gehoopt het stof van 36 uur reizen van me af te wassen (het moge duidelijk zijn dat ik de douche pas heb durven betreden nadat ik slippers had gekocht). Het kwam allemaal niet echt overeen met de foto’s van het huis op de website, of met de omschrijving uit het contract dat ik had getekend van tevoren. Mijn slaapkamer was er iets minder erg aan toe. Behalve de etensresten die overal lagen en een vieze prullenbank met kauwgom, was het enige écht storende de bovenste lade van mijn kast. Toen ik die opentrok, om wat van mijn spullen in te leggen, bleek dat de lade vol lag met kleine, zwarte, krullerige haartjes (dat is baardhaar - heb ik mezelf wijsgemaakt). Lade dicht. Laptop pakken. Contract direct beëindigen.

Gelukkig kon ik na minder dan een week het gruwelhuis verlaten en inruilen voor mijn nieuwe huis (lees: villa). Een grotere tegenpool kan ik niet bedenken: een serre, een aanbouw over de gehele lengte van het huis met alle ruimte voor fietsen, duikspullen en het ophangen van de was, twee huiskamers (met open haard), een daadwerkelijk fully equipped kitchen (en schoon), een hypermoderne badkamer, een garage, een enorme tuin met twee tuinhuisjes, uitzicht over de rivier, en ik heb zelf de beschikking over twee slaapkamers (niet dat ik meubels heb om die te vullen). Gelukkig heb ik al snel veel mensen leren kennen die ontzettend aardig zijn én een busje hebben; spulletjes kopen was dus geen probleem. Op loopafstand van het huis ligt een prachtig natuurgebiedje: perfecter kan niet.

Tasmanië is, relatief gezien, een heel groen eiland. Het is lente en Hobart staat in bloei. Overal ruik je bloemen, magnolia’s en frisse berglucht. Mount Wellington is groot en altijd aanwezig op de achtergrond. Soms vriest het nog in de nacht, maar de citroenen hangen wel al aan de bomen. De stad ligt rondom de Derwent rivier en heeft leuke marktjes, restaurantjes, cafés en een haven. Het gebouw waar ik studeer/werk is erg mooi. Het ligt direct aan het water en heeft grote glazen wanden, waardoor je altijd mooi uitzicht hebt. Je kunt de zeehonden zelfs zien zwemmen.

Ik heb inmiddels ook een fiets en cross lekker rond (behalve als ik de berg op fiets, dan is het meer kruipen). Als ik niet naar de universiteit hoef, bezoek ik musea, ga ik duiken, of lekker wandelen op één van de bergen in de buurt. Prachtig!

  • 22 September 2016 - 09:52

    Tantje Jet:

    Haha ik heb ook een keer zo'n kamer moeten huren. In de douche deed ik m'n lenzen niet in, anders werd ik helemaal misselijk van de gore schimmelculturen op muren en plafonds...dat heeft ook niet lang geduurd. Fijn dat je het nu zo getroffen hebt! Tot half november zei je toch?
    Mooie foto's van de Tasmaanse natuur...nu wil ik nog een foto van God's mistress herself :)
    Succes daar en alvast een hele fijne verjaardag! XXX

  • 22 September 2016 - 10:18

    Oma Van Der Loos:

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag' wat mooi daar. Fijn dat je nu naar je zin woont.gr

    Oma.

  • 22 September 2016 - 10:38

    Jet :

    Lieve Luna, Fijn dat je nu in deze villa woont. (waar is de villa foto?). En wat een prachtige natuurfoto's.
    Zeehonden vanuit je raam bij werk/ studie.....wildlife op straat. Geen slechte plek om te 'moeten' studeren.
    Ik ben benieuwd naar je duikverhalen. En fijn dat er aardige Aussies met (verhuis)busjes zijn. Heel veel plezier, XXX liefs, Jet (mama).

  • 22 September 2016 - 16:00

    Hester:

    Hoi Luna, dat zijn betere berichten vanuit Down Under....! Maar alweer ten goede gekeerd. Wij wensen je een hele fijne tijd toe. Prettige verjaardag etc. Groeten uit de jongste stad van de wereld met 185 verschillende nationaliteiten ....

  • 22 September 2016 - 21:43

    Carla:

    Ha Luna, fijn dat je inmiddels een mooi plekje hebt. Ennuh die natuur, nu al jaloersmakend!! Geniet er van :-)

  • 25 September 2016 - 15:58

    Opa:

    Ha, dag Luna,

    Je weet misschien wel dat ik soms (soms niet eigenlijk) een beetje lui ben. Dat blijkt maar weer uit het feit dat ik met reageren heb gewacht om je dan meteen mede namens oma te feliciteren met je verjaardag. En als het goed is ben ik er voor jou vroeg bij. Van harte, dus.
    Heb je snel weer kunnen wennen aan een huis waar het niet stinkt? En heb je al een idee waar je hierna terecht kunt? Succes met de hygiënische zoektocht, alhoewel, ik heb de Australiërs toch leren kennen als een redelijk proper volkje.
    Hier is vandaag - voorlopig - een einde gekomen aan een zeer zomerse zomer. Tot en met gisteren haalden we met gemak tegen de 25 graden. Oma en ik zijn gisteren dan ook gezellig naar Simonis aan de Scheveningse boulevard gegaan en daar hebben we een paar heerlijke Noordzee tongen gegeten. Er gaat toch maar niets boven Den Haag.
    En nu moeten we zo dadelijk naar Amsterdam want Saskia viert vandaag haar verjaardag. Ik heb gehoord dat er Indonesische hapjes worden geserveerd en dat is een redelijk excuus om naar Amsterdam te gaan.
    Oma en ik wensen je een fijne dag en nog veel aangename ervaringen in Ozzieland. xxxxxxx

    Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hobart

Luna

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 15227

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 31 Mei 2017

Australië

05 Augustus 2014 - 22 December 2014

Noorwegen

11 Januari 2012 - 11 April 2012

Cambodja

12 Oktober 2011 - 20 December 2011

Sri Lanka

Landen bezocht: