Eindelijk wat nieuws van mij - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Luna Loos - WaarBenJij.nu Eindelijk wat nieuws van mij - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Luna Loos - WaarBenJij.nu

Eindelijk wat nieuws van mij

Door: lunavanderloos

Blijf op de hoogte en volg Luna

23 Oktober 2011 | Sri Lanka, Weligama

Hallo lieve allemaal,

Ik hoorde dat mensen zich al afvroegen waarom ik geen reisverslagen plaatste, dus hier eindelijk wat nieuws van mij! Mijn welgemeende excuses hoor, Merel en ik hadden het zo druk :) En de internetcafe's liggen niet bepaald op elke hoe van de straat. Gisteren kwamen we er 1 tegen, maar toen viel prompt de stroom uit in de hele stad (ik vroeg me al af waarom in alle winkels met zaklampen en kaarsen werd geschenen haha). Vandaag zijn we naar Weligama gegaan, speciaal om een internetcafe te vinden (en natuurlijk voor het strand). Dus nu zit ik in een warme kamer met op de computer naast mij een monnik in een oranje kleed en een lachende Merel.

Oke, nu even vanaf het begin: over de reis valt niet zoveel te vertellen. Lang wachten op Londen (6,5 uur) en nog langer vliegen (11 uur). Door het tijdsverschil kwamen we laat aan in Colombo. Na even zoeken vonden we onze taxi-chauffeur en gingen we op weg naar Koggala (waar ons hotel ligt, dicht bij het weeshuis). Die reis duurde meer dan 5 uur en het was redelijk eng haha. Ik heb maar 1 woord voor het vereer: CHAOS. Fietsers, auto's, bussen (met enorme snelheid) en tuktukkers halen elkaar in, en bussen halen zelfs bussen in die bussen aan het inhalen zijn. Auto's stoppen midden op de weg en voetgangers steken zomaar over. Nu zijn we wel wat meer aan het verkeer gewend, we durven na 2 keer kijken al over te steken. We hebben ook fietsen geleend (2 knalroze), dus we crossen lekker naast de tuktuks en bussen op de weg :)
De indrukken waren indrukwekkend, alles was zo druk en levendig. Alles is nieuw; de mensen, het eten, het verkeer, de natuur. Het is hier echt prachtig, ons hotel ligt aan het strand (beeldt je een witgoud strand in met palmbomen en een knalblauwe Indische Oceaan en je zit ongeveer goed haha).We genieten van alles, ook de rare situaties waar we zo nu en dan in belanden :)

De volgende dag, vrijdag 14-10, gingen we voor het eerst naar het weeshuis. Best spannend, omdat het zo nieuw is, maar het was echt super leuk. De kinderen zijn allemaal heel lief, je maakt ze echt al gelukkig door ze een handjeklap spelletje te leren (vooral DubbelDubbel DeeDee viel erg in de smaak, alhoewel ze de volgorde maar niet konden onthouden). Ook de oudere kinderen zijn heel aardig, daar hebben we lekker mee gevolleybald. Ze vinden het ook heel leuk om foto's van familie en vrienden te zien. En natuurlijk onze boyfriends haha. ''Photo roesl, photo saandr'' (foto Russell, foto Sander) roepen ze dan. Dan dringen ze allemaal om de foto heen en zuchten heel diep ''Lasanaaaaaaaaaaai'' (beautifullllll). Heel leuk is dat^^
De kinderen hebben me ook al een bijnaam gegeven ''Cerena'', omdat ze vinden dat ik het gezicht van een mooie zeemeermin heb, toen was ik helemaal ontroerd :)

Afgelopen week hebben we geprobeerd het Sri Lankaanse schoolsysteem te snappen. Dat is tegelijk moeilijk en makkelijk. Makkelijk omdat we het niveau goed aankunnen. Moeilijk omdat iedereen hier zo vaag is. Als je iets vraagt geven ze niet direct antwoord. Ze schudden vaak met hun hoofd, wat hier ja betekent maar bij ons nee, en dan zeggen ze: ''Yes...well, ehm...maybe'' en meer krijg je er niet uit haha. Maar omdat alle mensen zo lief zijn vergeven we ze het. Nouja alle....sommige mannen, degene die spullen verkopen, zijn zwaar irritant. Gelukkig leren Merel en ik nu snel hoe we die van ons af moeten slaan, hehe.

Volgende week gaan we beginnen met onze extra lessen Engels en wiskunde geven, daar heb ik echt zin in! We concentreren ons dan vooral op de oudere meiden. In de weekenden en soms in de ochtend maken Merel en ik uitstapjes. Gisteren gingen we bijvoorbeeld naar Galle en het weekend ervoor gingen we tempels bekijken rond Koggala lake. We hebben daar ook wilde apen en een visarend gezien. Verder zijn we ook nog naar Unawatuna geweest (dat viel een beetje tegen; veel winkels, weinig strand) waar ik heb gekeken om te duiken. Het duikseizoen begint pas in november, omdat de hoge golven dan afnemen. Vandaar dat er in Unawatuna ook bijna geen strand was, de zee staat nu heel hoog. Op 21 oktober was mijn moeder jarig, dus heb ik uit haar naam een bloemetje in de tempel neergelegd (ondertussen werd ik aangevallen door 20 heel venijnige rode mieren, zodat mijn hele voet onder de rode bultjes zat) en we zijn ook nog naar een markt geweest (het zag er heel leuk uit, het rook er alleen heel wat minder lekker, naar gedrooge vis).

Natuurlijk heb ik echt nog veel meer te vertellen, maar jullie zullen moeten wachten tot Merel en ik weer thuis zijn. We proberen weer zo snel mogelijk tijd in te brengen voor een bezoekje aan een internetcafe in onze drukken tijdsplanning (kokosnoten kopen voor 0,08 cent, voor ons laten openbreken en opeten aan het strand), maar door dit verslag zijn jullie al weer globaal op de hoogte gesteld. We vinden het leuk om zo nu en dan wat nieuws uit Nederland te horen en we hopen dat met jullie ook alles goed gaat.

Heel veel liefs, Luna

ps: bekijk ook Merel's verslag! (merelvliegtweg.waarbenjij.nu)

  • 23 Oktober 2011 - 11:17

    Sophie:

    Luna! Heel leuk om te lezen, herken natuurlijk alles en chill dat je zo snel al allemaal dingen aan het doen bent! Heeeel veel plezier nog en natuurlijk liefs van mij aan alle kinders!!
    XXX

  • 23 Oktober 2011 - 11:38

    Zegerien:

    ....val ik even met mijn neus in de boter. Gelijk een heel verhaal met ook zo mooi jullie eerste ervaringen. Daar kijk je over een poosje vast niet meer van op.
    Geniet van alles en laat af en toe nog even wat weten,
    tschüs
    Zegerien

  • 23 Oktober 2011 - 11:39

    Florine:

    In dit verhaal herken ik Azie helemaal haha! Het klinkt allemaal nu al geweldig en kan alleen nog maar beter worden.
    Geniet!!!
    xxx

  • 23 Oktober 2011 - 11:42

    Esther:

    Dag Luna. Een mooi verslag en nu weet ik ook een beetje hoe het daar is. Groetjes vanuit Almere

  • 23 Oktober 2011 - 12:36

    Arina:

    Hoi Luna,
    Ik vroeg me inderdaad ook al af hoe het jullie vergaat. Dus leuk om te lezen. Even wennen in een heel andere wereld hè? Veel plezier verder, geniet ervan en suc6 met de lessen.
    Hier is het nu ook prachtig weer, maar natuurlijk wel een stuk koeler: 12 graden!!! Brr...toch vorige week en gisteren gedoken in Vinkeveen. Prachtig helder water en veel vissen gezien, maar wel een beetje koud.....
    Volgende week ga ik aan de gang met de nieuwe clubkalender en de clubvakantie. Dat is het betere werk, lekker warm naar Egypte!! Ben benieuwd of je bij je volgende verslag al gedoken hebt :-) Groetjes van Hans en Arina.

  • 23 Oktober 2011 - 18:18

    Tante Jet:

    hoi lieverd, wat kan je leuk schrijven over alles, bijna of ik er zelf bij ben. Klinkt alsof jullie jezelf prima vermaken. Hier alles goed. X Jet

  • 23 Oktober 2011 - 20:53

    Monika Kroes / TX US:

    Leuk om je verslagjes te krijgen, Luna !
    Rhys, onze oudste, zit volgende zomer ook tegen zijn "volunteering trip" aan te kijken, dus ik volg je avonturen met veel belangstelling !
    Take care,
    Monika

  • 24 Oktober 2011 - 12:48

    Sari:

    Hey Lun! Wat een superleuk verslag, nu ik dit gelezen heb zou ik het liefst zelf ook gelijk terug naar Azie gaan! Ik dacht al dat internet moeilijk te regelen zou zijn.. Gelukkig valt de stroom niet altijd uit en kon je gezellig naast een computerende monnik zitten, dat is toch ook wel weer eens leuk.
    De kinderen klinken superlief en het weer maakt me echt jaloers, vooral omdat ik zelf alweer bijna handschoenen aan mag! Dus ga nog maar lekker genieten van het weer en heel veel plezier nog de komende maanden!! xxx

  • 25 Oktober 2011 - 12:33

    Opa Kroes:

    Dag Luna,

    Wat een leuk reisverslag, al was de reis met het lange wachten in Londen minder leuk.
    Wat dat vage van de mensen betreft: ik heb ooit van Saskia begrepen dat de Srilankers ( Srilankanen?, Srilankezen?) op een vraag nooit met 'Nee' antwoorden, maar als ze nee bedoelen 'Maybe' zeggen. Niettemin raad ik je aan om, als een inboorling je iets voorstelt wat je niet aanstaat, gewoon 'NO!!!" te zeggen en geen 'Maybe'.
    Wij hebben een druk weekeinde achterde rug. Op zaterdag hebben we de caravan weggebracht naar een camping in Rijssen, Overijssel. Daar gaat hij nu dienst doen als slaapplaats voor de kleinzoon van onze werkster, die daar een stacaravan heeft met voor die jongen een veel te klein bed. De caravan is dus in zekere zin met pensioen en nu maar afwachten hoe lang hij het er nog levend van af brengt. Het was nog een heel gedoe om hem op zijn plaats te krijgen want er was erg weinig ruimte en bovendien was het moeilijk manoeuvreren omdat het neuswiel in het rulle zand vrijwel vast kwam te zitten. Maar het is gelukt en daarna zijn we in Dalfsen bij Saskia en Fernand een nachtje gaan logeren, erg gezellig, en vervolgens zijn we op zondag naar Almere getogen om daar je Mamma een uitgesteld verjaardagsbezoek te brengen. Ter gelegenheid van haar vijftigste verjaardag hebben we haar een gouden broche gegeven, in de vorm van een nestje, waarin vier 'multicolor' saffieren gezet zijn. Multicolor wil zeggen dat ze in plaats van blauw lichtgroen zijn en in het zonlicht allerlei groentinten aannemen. De broche kan ook als hanger gebruikt worden en ze was er best blij mee. Aan het eind van de middag hebben we je ouders en Maya meegenomen naar de chinees en heel lekker gegeten. Tenslotte hebben we de zaken die jullie voor jouw verjaardag van Marjon hadden geleend meegenomen en die gisteren afgeleverd, vervolgens de winterbanden onder mijn auto laten monteren en vandaag had ik dus wat tijd om jou iets te schrijven. Daar houd ik nu mee op, maar niet dan nadat ik je nog veel voldoening heb gewenst van je activiteiten in het weeshuis en overigens natuurlijk veel plezier samen met Merel. Hartelijke groet en een dikke knuffel, ook van Oma,

    Opa

  • 27 Oktober 2011 - 10:23

    Ronja:

    Hoi lieve Cerena,
    wat fijn om van jullie te horen! klinkt heerlijk allemaal!
    Hier alles goed. Niet heel zonnig, maar wel lekker weer. ik begin bijna met mijn vooropleiding circus en vanmiddag begin ik met balletlessen. Zo, nieuws uit holland!
    liefs, ook voor Merel!

  • 28 Oktober 2011 - 11:45

    Oma Van Der Loos:

    Wat een leuk verslag, je kaart ontvangen alles goed hier .Kus van opa en van mijn. Dag schat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Weligama

Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

21 December 2011

Vaarwel aan ons ananas-walhalla

01 December 2011

Walvissen & cyclonen, geen goede combinatie

06 November 2011

Cultuur en gekte

23 Oktober 2011

Eindelijk wat nieuws van mij

11 Oktober 2011

Bijna op reis!
Luna

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 15283

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 31 Mei 2017

Australië

05 Augustus 2014 - 22 December 2014

Noorwegen

11 Januari 2012 - 11 April 2012

Cambodja

12 Oktober 2011 - 20 December 2011

Sri Lanka

Landen bezocht: