Marine biologe in spe op Paradise Island - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Luna Loos - WaarBenJij.nu Marine biologe in spe op Paradise Island - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Luna Loos - WaarBenJij.nu

Marine biologe in spe op Paradise Island

Door: lunavanderloos

Blijf op de hoogte en volg Luna

20 Januari 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hallo lieve allemaal,

Zo! Eindelijk internetverbinding. Ik ben nu namelijk niet op het eilandje Koh Rong Samloem waar ik normaal verblijf, maar in Sihanoukville samen met een hoop andere vrijwilligers.

Waar te beginnen? Ik ben hier pas een week, maar het voelt al als eeuwen. Ik voel me helemaal thuis! Het eiland is PARADISE! Wij, de volunteers, wonen in kleine bungalows op palen naast het dorp. De bungalows hebben 2 stapelbedden (lees: houten plank met dekentje), een douche (lees: gat in de vloer en een emmertje water) en een veranda met hangmatten (lees: meest chille plek ooit!). We zitten echt op nog geen 4 meter afstand van de zee en hebben een geweldig uitzicht op azuurblauw water en een smaragdgroen eilandje tegenover ons (onbewoond). Iedereen houdt hier van marine life, al ben ik misschien een extreem geval, haha.De primitieve bungalows maken niet uit, iedereen is toch constant bezig of chillt in hangmatten.

In de weekenden hebben we vrij, dus dan kun je van alles doen: snorkelen, fun diving, een boot nemen en het water opgaan, door de jungle trekken, naar Sihanoukville gaan....allemaal super tof. In de andere dagen is er werk te doen! We duiken meestal twee keer per dag en zijn nu nog aan het oefenen om onderzoek te doen. Maar over een paar dagen beginnen we echt met research. Er wordt hier onderzoek gedaan naar de gezondheid van de riffen (koraal, vis nudibranch enzo) en naar zeepaardjes. De data over de riffen doen we voor de Cambodjaanse regering en het onderzoek naar zeepaardjes voor een mariene bioloog uit Amerika die zijn promotieonderzoek doet. Het is echt supervet! Eerst dook ik gewoon en zag ik vis, nu duik ik en zie ik vissen die ik onderverdeel in families & soorten (surf parrotfishes, golden trevallies, pastelgreen wrasses) en die moet ik nog bijhouden op mijn onderwaternotitieblok ook. En ik zie nog veel meer gave dingen, zoals puff-fishes, porcupinefishes, boxfishes, octopus, sepia's, stingrays (die zijn super mooi!). echt massive coral in allerlei vormen en allemaal supergekleurde zeldzame nudibranch (een soort zeeslakken). En de zeepaardjes natuurlijk, die zijn absoluut adorable. Ik vind het allemaal enorm interessant en weet nu echt 100% zeker dat ik marine biologe wil worden!

Verder doen we ook clean-ups. In Cambodja is namelijk geen verwerkingsproces voor afval, dus dat wordt gewoon allemaal de zee in geflikkert, hoppatee. En waar komt dat terecht? Het spoelt allemaal aan op ons prachtige eiland. Dus wij brengen ook meestal 2 uur per dag zwetend op het strand door, afval oprapen (veel plastic, maar ook condooms en naalden enzo, gatver). Maar als je dat eenmaal hebt gedaan voelt het wel goed! (en kun je heerlijk gaan afkoelen in zee). We proberen nog iets te verzinnen voor het afval. Op dit moment verbranden we het, want als we het terugbrengen naar the main land spoelt het een paar dagen later toch weer aan, maar verbranden is natuurlijk niet ideaal....

Het is super gezellig met de andere volunteers (behalve vissen bijhouden op onze notitieblokjes schrijven we ook allemaal grappige commentaren onder water) en we maken kampvuren, gaan 's nachts zwemmen met bioluminating plankton en hebben ewoon enorm veel lol. De dorpsbewoners zijn heel lief en kunnen goed feesten. Ik ken al een paar woorden Khmer: ''romle'', wat dansen is, ''sbee sbee', wat happy is en ''tip-tip'' wat dronken is. Die woorden drukken de sfeer wel goed uit :) Er was laatst een bruiloft in het dorp en dat was geweldig. Vers water is erg duur, dus dat was niet te krijgen. In plaats daarvan stonden er tientallen flessen likeur 31 op tafel, haha.

Ik zou nog wel zoveel meer willen vertellen, maar jullie moeten maar gewoon van me aannemen dat het hier geweldig is (''sweet!'' zoals de Amerikaanse vrijwillgers zouden zeggen,...en de sfeer wordt vaak uitgedrukt in ''hilarious!'', hihi)! Geniet ze in Nederland, en denk aan mij op paradise island! Ik hoop snel nieuws van jullie te horen.

veel liefs,
Luna

  • 20 Januari 2012 - 11:26

    Oma Van Der Loos:

    Hallo Luna Fijn dat je het zo naar je zinhebt, wat een geweldige ervaring weer. Wat een moeilijke namen van die vissen. het enige wat je mist is waarschijnlijk je eigen bed. Dag schat. Gr oma.

  • 20 Januari 2012 - 12:30

    Mats:

    Heb je al een zeepaardje gevonden met mijn naam? Of was het een vrouwtje, Maya? Of een lelijke vis, russel? hahaha ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Ben jaloers!

  • 20 Januari 2012 - 12:55

    Dineke:

    Oh lieverd, wat een heerlijk verslag en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Soms zou ik willen ook nu jong te zijn maar ik geniet ook nog van veel leuke dingen hoor. Nog drie weken en dan ga ik naar Australie.En genieten zoals mensen dat van mijn leeftijd doen, hahaha! Heel veel liefs en blijf genieten van alles!

  • 20 Januari 2012 - 13:28

    Merel:

    Hooi lieverd!
    Wauw, het klinkt inderdaad hemels! Vooral de hangmatten:) Ik ben zo blij dat je het gezellig hebt met alle mensen daar! En natuurlijk denk ik aan je!
    love u! xxx

  • 20 Januari 2012 - 13:34

    Merel:

    Ooh, nog een vraagje:) Wat eet je zo allemaal? Veel vis neem ik aan? Even pittig als in Sri Lanka? ^^
    Xxx

  • 20 Januari 2012 - 14:40

    Zegerien:

    ....een Bounty eiland, zo klinkt het. Wat fijn dat je je al zo thuisvoelt, terwijl je nog maar net wegbent.
    Gaaf dat de andere vrijwilligers er voor zorgen dat de sfeer hilarious is, dat maakt het "thuisvoelen" vast nog prettiger.
    Geniet volop en tot je volgende bericht,
    tschüs

  • 20 Januari 2012 - 19:33

    Marjon, Duco, Kiki, :

    Hoi Luna,

    Ga door met dat marine onderzoeksplan van je! Als jij zover bent om een eigen onderzoek op te zetten, graag ook in een mooi en warm land, dan zullen wij vijven je graag helpen bij het veldwerk!
    Bauke heeft waarschijnlijk net zijn typdiploma gehaald, Joehoe! Hij kan je zelf zo wel een berichtje schrijven.

    Liefs,

    M, D en co.

  • 20 Januari 2012 - 19:42

    Amke Drenth:

    Lieve Luna,

    het klinkt heel leuk.
    morgen ga ik ook naar de paarden maar geen zeepaarden

    groetjes,Amke

  • 21 Januari 2012 - 11:58

    Opa Kroes:

    Dag Luna,

    's Morgens als ik aangekleed ben ga ik altijd, geleund tegen mijn scheerapparaat, achter de computer zitten en dan lees ik mijn e-mails. Vandaag (zaterdag) wat later dan gewoonlijk, vandaar deze iets vertraagde reactie op jouw gezellige verhaal. Oma en ik zijn onder de indruk, vooral ook van het feit dat je al die moeilijke vissennamen kent. En dat je in een hangmat ligt te bibberen van de kou (chill) hadden we ook niet verwacht. Zorg dat je er plezier in blijft houden, al die interessante zaken die je tegenkomt. Ik ben benieuwd wanneer je weer internetverbinding hebt en deze reactie kunt lezen.
    Hartelijke groet en dikke knuffel, ook van Oma,

    Opa

  • 23 Januari 2012 - 17:45

    Kiki Drenth:

    Hey Luna
    Het klinkt allemaal super leuk en het wordt vast nog leuker als je echt gaat beginnen met onderzoeken!!!!
    Groetjes van Kiki ;)

  • 23 Januari 2012 - 20:52

    Sari:

    Wauw Lun, alweer zo'n superverhaal:D Klinkt echt veel te gezellig met al die feestende Cambodjanen en hun likeur;) Ik heb je eilandje net opgezocht, het ziet er inderdaad uit als een paradijs.. Jaloers!

  • 28 Januari 2012 - 11:54

    Josca:

    Hée lun super gaaf allemaal! Geniet ervan!! xxx

  • 30 Januari 2012 - 18:19

    Inge:

    Super vet hoor!!! Klinkt hemels, Geniet van de vissen =) xx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Luna

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 15277

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 31 Mei 2017

Australië

05 Augustus 2014 - 22 December 2014

Noorwegen

11 Januari 2012 - 11 April 2012

Cambodja

12 Oktober 2011 - 20 December 2011

Sri Lanka

Landen bezocht: