Around Cambodia; it was so Banluuung - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Luna Loos - WaarBenJij.nu Around Cambodia; it was so Banluuung - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Luna Loos - WaarBenJij.nu

Around Cambodia; it was so Banluuung

Door: lunavanderloos

Blijf op de hoogte en volg Luna

28 Februari 2012 | Cambodja, Kâmpôt

Lieve iedereen,

Het is weer een tijdje geleden sinds mijn laatste verslag. Het waren dan ook drie drukke weken! Samen met mijn travelbuddy Alex ben ik heel Cambodja doorgereisd. Hoe beschrijf ik een heel land in 1 reisverslag? Ik zal het proberen :)

Tijdens mijn laatste verslag was ik nog in Siem Reap, vanuit daar hebben we met wat andere vrienden in drie dagen op onze fietsen alle Angkor tempels bekeken. Dat was super! We waren natuurlijk bezweet (het was enorm warm) en stoffig (de meeste wegen zijn hier nog van harde grond, kuilen en stenen gemaakt), maar we genoten er enorm van. Op de fiets heb je veel meer tijd om alles om je heen te bekijken op weg van de ene tempel naar de andere: de glanzende rijstvelden, de mensen die werken, de kinderen die ''helloooo'' roepen. En je hebt geen gezeur met tuktukdrivers of motodrivers die opeens 8 dollar per persoon meer willen. Met de tempels hadden we veel geluk, telkens als wij er waren was het bijna uitgestorven. Zelf DE Angkor Wat, tempel der tempels, was leeg toen wij die bekeken tijdens een sunset. Mijn lievelingstempel was Bayon. Op de derde verdieping van deze tempel zijn 54 torens gebouwd, elk met 4 enorme stenen gezichten. Beeldt je dat in, plus de jungle om ons heen, een zonsopkomst en niemand behalve wij...betoverend! Kbal Spean, een waterval op de top van een heuvel (die je eerst moet beklimmen), met allemaal bas-reliefen in de stenen gegraveerd was ook erg mooi. Vooral de natuur en de uitzichten waren prachtig. In Siem Reap zelf hebben we ook genoten. We hebben een silk-farm bezocht en....heel veel lekker eten uitgeprobeerd, hehe. Dat was 1 van de doelen van Alex en mij: zo veel mogelijk Khmer eten uitproberen. Noodlesoep, fried noodles & rice, sticky rice in bananenbladeren, gebakken banaan...en dan natuurlijk het fruit. Sapodillas, jackfruit, dragonfruit....fruit waarvan we de namen nog niet ontdekt hebben! Onze grote favoriet is bamboo sticky rice: rijst met bonen en kokos in een bamboestengel boven het vuur geroosterd. JUMMIE. Na een paar dagen namen we afscheid van Laura, Roxy en Tanner. Alex en ik vervolgden onze weg naar Kampong Cham.

Kampong Cham ligt aan de Mekong river. Daar hebben we een relaxte dag doorgebracht op onze fietsen. We zijn over een bamboebrug naar een eilandje in de Mekong gefietst en hebben daar gepraat met monniken. De brug is heel speciaal, want hij wordt elk jaar in het natte seizoen vernietigd door het hoge water en in het droge seizoen met de hand weer opnieuw gebouwd. De monniken leven in de pagoda van het eiland en waren dolblij dat ze hun Engels konden oefenen met ons. Zo blij dat we ladingen met eten kregen, hehe =) Ik merk sowieso heel erg in Cambodja dat de monniken graag praten met buitenlanders. Zo leren zij Engels en leren wij wat over de cultuur en het boeddhisme!

Na Kampong Cham gingen we naar Kratie, ook een stadje aan de Mekong. We hebben de omgeving verkend op (verrassing!) onze fietsen en hebben de meest mooie zonsondergang ooit gezien. Op een bootje, dobberend op de Mekong, een paar wolken die oranje kleurden en een knalrode bol die langzaam aan de horizon verdween en overal om ons heen Irrawaddy dolfijnen! Ik ben al fan van Irrawaddy dolfijnen sinds...jaren. Gewoon, omdat ze zo schattig zijn. Dus toen ik de Lonely Planet las en zag dat er Irrawaddy dolfijnen in Cambodja leefden wist ik ''Ik moet naar Kratie!''. Ik heb gekregen wat ik wilde, en veeeel meer. Er zijn nog maar 80 dolfijnen over in de hele Mekong, dus we hebben ook nog eens geluk gehad. Ja, dat was echt een moment waarop ik een gat in de lucht sprong, WOOPIE. Daar komt nog eens bij dat de specialiteit van Kratie ''Krolan'' is: de bamboo sticky rice!

De volgende dag wachtten we op de bus om naar Ban Lung te gaan...en daar kwamen we Hugo tegen, een andere vrijwilliger! En toevallig nam ook hij de bus naar Ban Lung. Dat maakte ons drie de enige buitenlanders in de bus. Ban Lung ligt ver in het noordoosten van Cambodja, in de jungle, en is niet echt een populaire bestemming. Misschien heeft het feit dat het een hoog-malaria-risico-gebied is er iets mee te maken. Of het feit dat de busverbinding niet echt geweldig is (onze bus moest om het halfuur stoppen omdat er weer iets kapot was). Hoe dan ook, ik snap niet dat er niet meer mensen naar Ban Lung gaan, want het is er GEWELDIG! Het is er zelfs zo geweldig dat we er een nieuwe uitdrukking van hebben gemaakt. Als iets '' zo geweldig!'' is, is het voor ons ''so banluuuuung!'', haha. De natuur is er simpelweg prachtig: de aarde is rood, de jungle is groen en levend en overal zijn watervallen. We ontmoetten de 3 andere toeristen die in Ban Lung waren (ja, echt waar) en hebben een dag met hen op, hoe kan het ook anders, onze fietsen de watervallen en een kratermeer bekeken. Heerlijk om het rode stof van je af te spoelen en de verkoeling van het water om je heen te voelen! De dagen daarna hebben we met ons zessen door de dichte jungle getrokken. Dat was onbeschrijfelijk. Met onze hangmatten en muskietennetten op de rug, gewapend met een machete om planten weg te hakken hebben we een paar heerlijke dagen gehad. We hadden water bij ons voor de eerste dag, de rest van het water dronken we uit boomtakken en riviertjes (na het gekookt te hebben). We hadden wat rijst en groenten bij ons en de rest van het eten vonden we zelf. De eerste nacht hingen we onze hangmatjes op bij een waterval. We namen natuurlijk een welverdiende plons (letterlijk: er hingen lianen waarmee we als echte Tarzans het water in konden slingeren), maar hebben ook gevist. Zo hadden we in de avond een heerlijk maaltijdje van geroosterde vis, slang, kikker en krab. We hebben ook verse cashewnoten geroosterd, een nachtje in een dorp in de jungle geslapen en vooral veel door de jungle gelopen. Een van de beste momenten was toen we een spinnenhol vonden. Onze gids zei dat er een spin in woonde en vouwde een rondje met zijn duim en wijsvinger om de grootte aan te geven. ''Aah, 4 cm.'' dacht ik, geinteresseerd tuurde ik het hol in. Jullie snappen vast wel dat ik als een gek mijn hoofd bij dat hol vandaan haalde toen er niet een spinnetje van 4 cm. uitkwam, maar een vuistgrote tarantula. Haha, afstanden en maten schatten is niet de sterkste kant van Cambodjanen heb ik gemerkt. Na de eerste schok durfde ik weer wat dichterbij te komen, en de avonden daarna heb ik extra goed gecontroleerd of mijn muskietennet goed dicht zat =) Ik had gedacht dat slapen in de jungle best eng zou zijn, maar dat was het niet. De geluiden zijn juist heel gerustellend en de hangmat is super comfi! (of ik was gewoon moe na de hele dag rondtrekken). Iedereen vond het jammer om de mooie jungle te verlaten en terug te gaan naar de drukke stad (waar twee nieuwe toeristen waren bijgekomen).

Vervolgens zijn we naar Phnom Penh gegaan, de hoofdstad, waar we over de trieste geschiedenis van Cambodja hebben geleerd. Schokkend, maar wel goed voor het begrip. En we hebben wat vrienden van het eiland ontmoet die helaas naar huis gaan. Wij zijn nu in Kampot, aan de kust, en gaan over twee dagen met de boot naar Koh Rong. Het rondreizen door Cambodja was geweldig, nee, het was enorm banluuuung, en ik heb zoveel geleerd over het land en de mensen. Het zorgt ervoor dat ik veel meer van het land houdt. Maar ik heb ook zin om weer op een eiland te zijn, de mensen op Koh Rong te ontmoeten, en weer te duiken. Het wordt vast een banluuuunge tijd!

Heeel veel liefs,
Luna

  • 29 Februari 2012 - 10:01

    Merel:

    Alweer lees ik vol verbazing je verhalen! Wat is het land anders dan Sri Lanka:) Oh! Ik dank dat ik combodja ook maar snel op mijn lijstje 'wil ik graag naartoe' moet zetten:)

    Geniet van het duiken lieverd! Love You!
    xxxx

  • 29 Februari 2012 - 21:00

    Oma Van Der Loos:

    Hoi schat, wat maak je toch veel mee. Veel boeiende dingen, je zal het hier straks wel saai vinden.

    met opa gaat het ietsje beter. Gr oma

  • 29 Februari 2012 - 21:14

    Zegerien:

    Ongelooflijk wat jij allemaal beleeft daar....ik geloof dat het toch niets voor mij zou zijn :).
    Bovendien zo'n hangmat???
    Maar je vertelt zo beeldend dat ik het jou gewoon zie doen.
    Dus graag tot een volgend banluuung bericht,
    tschüs

  • 01 Maart 2012 - 16:16

    Kyra:

    Wauw luna, echt geweldig. Een trek tocht door de jungle vind ik echt super gewaagd van je! Want als ik aan de jungle denk zie ik echt slangen en spinnen voor me.. wel zoiets als jij beschreef dus :P je moet het maar durven.. Maar ik zie het jou al helemaal doen in je tropenpakje, wild hakkend op alle plantjes en met je neus op alle spannende diertjes haha! geniet ervan meid!
    xx

  • 01 Maart 2012 - 20:07

    Kiki:

    Hoi Luna,
    Alles wat je doet klinkt heel leuk en cool (dat van die spin dan niet!) Ik hoop dat het banluuuunge blijft!!!
    xxxkiki

  • 02 Maart 2012 - 19:27

    Sari:

    Wat klinkt dat heerlijk allemaal Luna... Superchill om door zo'n land te kunnen fietsen ook, dan zie je natuurlijk pas echt veel. Ik weet dat ik het al vaker heb gezegd, maar elke keer dat ik weer een nieuw verslag lees wordt ik zó jaloers! Ga nog maar heel veel verder genieten van alles!
    xxxxx Sari

  • 03 Maart 2012 - 12:49

    Opa Kroes:

    Dag lieve Luna,
    Sorry dat ik zo lang heb gewacht met antwoorden op je laatste verslag. Eigenlijk was ik gewoon een beetje lui, maar we zijn best erg onder de indruk van al je prestaties een belevenissen. Alleen die zelf geoogste maaltijden van kikkers, slang en (uit betrouwbare bron vernomen) sprinkhanen trekken me nog altijd niet aan. Genoemde betrouwbare bron kwam afgelopen donderdag, supertrots, met haar eigen zojuist verworven auto biij ons op bezoek, heel leuk.
    Dikke knuffel ook van oma en heb nog maar veel duikplezier.

    Opa

  • 05 April 2012 - 18:08

    Hans En Arina:

    Hoi Luna, een tijdje niks van je gehoord en nu zie ik dat je alweer bijna naar huis gaat. Maar je hebt weer een geweldige tijd gehad hebben we wel gelezen en fantastische duiken en rondreis gemaakt. Wij zijn ook jaloers hoor.
    We wensen je alvast een goede reis terug naar huis en heel veel sterkte met afscheid nemen!!! See you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpôt

Luna

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 15276

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 31 Mei 2017

Australië

05 Augustus 2014 - 22 December 2014

Noorwegen

11 Januari 2012 - 11 April 2012

Cambodja

12 Oktober 2011 - 20 December 2011

Sri Lanka

Landen bezocht: