Yea, I'm on the road again! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Luna Loos - WaarBenJij.nu Yea, I'm on the road again! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Luna Loos - WaarBenJij.nu

Yea, I'm on the road again!

Door: lunavanderloos

Blijf op de hoogte en volg Luna

13 Februari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve allemaal,

Zoals de titel al zegt: I'm on the road again! Ik heb een paar heerlijke weken (het voelt als eeuwen omdat ik zoveel heb gedaan, maar toch is de tijd voorbij gevlogen) doorgebracht op het eiland Koh Rong Samloem en ik neem nu wat tijd vrij (3 weken) om te reizen samen met wat andere volunteers. Ik ben al in Battambang geweest en ik ben nu in Siem Reap, daarna willen we heel Cambodja nog doorgaan, wat vast geweldig gaat worden! Daarna gaan we terug naar de kust om weer vrijwilligerswerk te doen. We gaan dan naar het eiland Koh Rong (wat naast Koh Rong Samloem ligt, dus we kunnen al onze vrienden daar hopenlijk ook nog eens opzoeken). Ik ben echt benieuwd naar dat eiland...het marine conservation project is daar net van start gegaan, dus we gaan daar duiken op plekken waar nog nooit iemand heeft gedoken. Spannend!

Mijn tijd op Koh Rong Samloem was geweldig! Ik kan niet beschrijven hoe erg ik het naar mijn zin heb gehad. Mijn dagen waren altijd druk en er was van alles te doen. Na hard studeren en surveys oefenen zijn we begonnen met de officiële Reef Check Surveys voor de Cambodjaanse regering en de Seahorse Surveys voor een bioloog uit Amerika die de data voor zijn onderzoek gebruikt. Elke duik was anders en zagen we weer coole dingen. De ene keer deden we een driftdive en kwamen we in een school van wel 30 enorme barracuda's terecht en de andere keer zie je schattige porcupinefishes of neem je de maat op met een liniaal van de snuit van een Hippocampus Spinosissimus (een van de zeepaardjessoorten die hier voorkomen). Een van mijn laatste duiken was een nachtduik (ik weet dat ik daar eigenlijk niet gekwalificeerd voor ben...maar ik ging mee met twee master divers...en het was op een ondiep rif...en de nieuwe duiklampen moesten worden uitgetest en ik mocht mee als een van de drie volunteers...en de verleiding was gewoon te groot, haha) en dat was amazing! Alle vissen sliepen, wat een heel gek gezicht was, maar de andere creatures komen juist tevoorschijn...octopussen, stingrays die naast je zwemmen, catfishes...wauw! Een van de gaafste dingen die ik gedaan heb was echter tijdens het snorkelen. Ik heb namelijk een haai gereanimeerd. Wees maar niet in shock, het was maar een catshark, maar een haai blijft een haai :) Een vrouw uit het dorp had hem gevangen om te eten, wat verboden is, en de haai leek al dood, maar hij ademde nog heel zwakjes. Om hem zuurstof te laten opnemen hebben we hem door het water bewogen net zolang tot zijn kieuwen weer begonnen te werken. Om de een of andere rede eindigde ik tot mijn middel in het water met de haai in mijn handen, dus ben ik maar verder gegaan met hem te ''reanimeren''. Uiteindelijk kon hij zijn vinnen een beetje bewegen en ik begon hem impulsen te geven aan zijn staart...en langzaam, heel langzaam begon hij te bewegen. Tegen die tijd zwom ik met hem mee (iemand had snel een snorkel en duikbril voor me gehaald) en ik bleef hem impulsen geven om te blijven zwemmen. Twee uur later was hij eindelijk sterk genoeg en zwom hij zelfstandig weg... dat was echt een geweldig gevoel. Een bijna dode haai in je handen hebben en dan voelen hoe hij weer begint te leven! Heel, heel mooi.

De lichten gaan ondertussen uit rond mij, het is half 10 's avonds, dus ik neem aan dat ik moet stoppen. Ik wil jullie nog zoveel meer vertellen, maar dat komt later! Morgen moet ik om half 5 op, want ik ga de zonsopkomst bekijken bij een tempel, dus ik ga maar gauw slapen, haha.

Heel veel liefs en ik hoop gauw wat van jullie te horen,
Luna

  • 13 Februari 2012 - 14:46

    Merel:

    Wauw Luna!! Gewoon WAUW!

    Aaah, wat een ervaring! je kunt zo werken bij National Giographic! Hahaha!

    Echt ik ben jaloers;) Geniet van de zon morgen (hopelijk is het niet clowdy :) )

    Ik denk aan je! Xxx

  • 13 Februari 2012 - 16:25

    Oma Van Der Loos:

    Hallo Luna, het verhaaltje over haaitje had ik al van Bart gehoord, knap gedaan hoor. Veel plezier met de rondreis.Kus opa en oma.

  • 13 Februari 2012 - 19:02

    Kyra:

    Hey Luna!!
    Weer een super verhaal! Wat jij allemaal meemaakt.. ik denk gewoon te veel om in een mensen brein te verwerken :P maar probeer het toch maar ;) en heel veel foto's maken!
    xx

  • 14 Februari 2012 - 07:52

    Marjon, Duco, K B A:

    Lieve Luna,

    Super dat je het zo naar je zin hebt. Fijn dat je samen met vrienden kan rondreizen! Heel veel plezier. We kijken uit naar je verhalen, foto's enz.
    Hier in polder afgelopen weken veel en ver geschaatst, dat is weer iets anders, maar ook met een klein zonnetje.

    Liefs van ons allemaal, Marjon

  • 14 Februari 2012 - 09:51

    Zegerien:

    ...en je schrijft zo beeldend dat ik het helemaal voor me zie, een film.
    Wat beleef je zo ontzettend veel, ik kan me voorstellen dat de tijd vliegt en dat je echt mee moet schrijven om weer te bedenken wat er allemaal is gebeurd.
    En dan "een haai reanimeren", dat staat toch wel stoer op je CV!
    Op naar je volgende belevenissen.
    Tschüsss

  • 14 Februari 2012 - 10:47

    Opa Kroes:

    Dag lieve Luna,

    Wat een schitterend verhaal! Geweldig dat je zulke interessante belevenissen hebt en zoveel ziet en meemaakt. Dat met die haai had ik je nooit nagedaan, al is het alleen maar omdat ik haaievinnensoep zo lekker vind..... Oma en ik kijken nu al uit naar je volgende verhalen! Hartelijke groet en een knuffel van ons beiden,

    Opa

  • 14 Februari 2012 - 12:26

    Josca:

    Wauw Lun super gaaf! Ik ben wel een beetje jaloers hoor.. Echt heel bijzonder wat je allemaal mee maakt! Geniet ervan!=D
    xxxx

  • 14 Februari 2012 - 18:00

    Tante Jet:

    wat een prachtig verhaal van die haai, loen. veel plezier bij je volgende avonturen.

  • 15 Februari 2012 - 13:02

    Saskia:

    Lieve Luna,
    Wat een geweldige belevenissen weer! Ik ben op dit moment in Sri Lanka en heb alle foto's aan de kinderen gegeven, ze zijn er heel erg blij mee! Speciaal van Ganghani, Kasuni,SriDevi en Darshani een hele dikke zoen en natuurlijk ook de groetjes van Harshana! Lieverd geniet van je rondreis en daarna van je volgende duikavonturen!
    Veel liefs en dikke zoen , Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Luna

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 15538

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 31 Mei 2017

Australië

05 Augustus 2014 - 22 December 2014

Noorwegen

11 Januari 2012 - 11 April 2012

Cambodja

12 Oktober 2011 - 20 December 2011

Sri Lanka

Landen bezocht: